27/09/2010

Ευκολότερη η εισαγωγή, πιο δύσκολη η φοίτηση


Ερχονται σαρωτικές αλλαγές σε ΑΕΙ- ΤΕΙ.

Ευκολότερη εισαγωγή στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ καθώς οι φοιτητές θα εισάγονται σε σχολές ή ακόμα και σε πανεπιστήμια (π.χ. στο Πάντειο) αντί σε τμήματα όπως τώρα.
Δυσκολότερη όμως η αποφοίτηση, καθώς θα κρίνονται βάσει των επιδόσεών τους μέσα στα ιδρύματα και δεν θα μπορούν πια να μετατρέπονται σε «αιώνιους», όπως σχεδιάζει η κυβέρνηση.

Ο διάλογος για τις σαρωτικές αλλαγές που επίκεινται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση άρχισε χθες παρουσία του Πρωθυπουργού στον «ομφαλό της Γης», στους Δελφούς και θα ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο, ώστε στις αρχές του επόμενου έτους να ψηφιστεί ο νέος νόμος για τη λειτουργία των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Ο κ. Γ. Παπανδρέου και η υπουργός Παιδείας παρουσίασαν στους πρυτάνεις, τους προέδρους ΤΕΙ και τους εκπροσώπους της ακαδημαϊκής κοινότητας τις κυβερνητικές προτάσεις, οι οποίες φέρνουν τα πάνω κάτω στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση καθώς είναι τόσο πολλές και σημαντικές, που αφορούν τo ίδιο «το DΝΑ» της λειτουργίας της, όπως χαρακτηριστικά είπε η κ. Αννα Διαμαντοπούλου. Ανάμεσα σε αυτές είναι η αλλαγή του τρόπου πρόσβασης στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, αλλά και η καθιέρωση νέων μορφών πτυχίων, ύστερα από μονοετείς και διετείς σπουδές. Η αλλαγή στο εξεταστικό σύστημα θα εφαρμοστεί το έτος 2013-14, δηλαδή αφορά τους μαθητές που θα πάνε του χρόνου στην Α΄ λυκείου. Οι εξετάσεις θα γίνονται σε 4 μαθήματα στα οποία θα έχουν εμβαθύνει οι μαθητές σε Β΄ και Γ΄ λυκείου, και σε ορισμένα επιλογής. Τα πανεπιστήμια θα αποφασίζουν για τη βαρύτητα των μαθημάτων, τους συντελεστές, τον αριθμό εισακτέων.

Εισαγωγή σε σχολές.

Η εισαγωγή θα γίνεται όχι πλέον σε τμήματα, αλλά σε σχολές ή ακόμα και σε πανεπιστήμια, όπως ανέλυσε χθες ο Πρωθυπουργός:

«Πρέπει να πέσουν τα πολύ στενά τείχη μεταξύ των διαφόρων τομέων της επιστήμης, να υπάρχει μεγαλύτερη δυνατότητα στη διαμόρφωση πτυχίων από τα πανεπιστήμια, τα οποία βεβαίως θα δίνουν και τις απαραίτητες γενικές γνώσεις, αλλά και την εξειδίκευση. Αυτό σημαίνει, βεβαίως, και μία άλλη μορφή εισαγωγής στα πανεπιστήμια, είτε σε σχολή, αλλά θα έλεγα και στο ίδιο το πανεπιστήμιο, σε ορισμένες περιπτώσεις. Υπάρχουν πανεπιστήμια που ουσιαστικά είναι κοινωνικών επιστημών, όπως είναι το Πάντειο. Και δεν βλέπω τον λόγο γιατί να μην εισάγεται κανείς κατευθείαν στο Πάντειο, και όχι σε σχολή, ούτε καν σε τμήμα, ούτως ώστε να έχει τη δυνατότητα να έχει ευρύτητα επιλογών, αλλά να έχουμε και τη διαμόρφωση πτυχίων από το ίδιο το πανεπιστήμιο, που βεβαίως πρέπει να πιστοποιηθούν από κάποια Αρχή, όπως έχουμε αποφασίσει».

Κατανομή βάσει επιδόσεων.

Ετσι ύστερα από το πρώτο- ουσιαστικά προπαρασκευαστικό- έτος, η κατανομή σε συγκεκριμένα τμήματα θα γίνεται βάσει των προτιμήσεων και φυσικά των επιδόσεων των φοιτητών. Επίσης, μελετάται διαφορετικός τρόπος εισαγωγής σε σχολές χαμηλής ζήτησης (για συνθήκες ελεύθερης πρόσβασης έχει ήδη μιλήσει η υπουργός Παιδείας) αλλά και σύνδεση προγραμμάτων των Ανώτατων Ιδρυμάτων και της Διά Βίου μάθησης (ΙΕΚ, κολέγια, ΚΕΠ, κ.λπ.) με στόχο να δοθούν πολλές δυνατότητες διαδρομών στον φοιτητή.

Χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι «το πώς θα φτάσει σ΄ ένα πτυχίο κάποιος, σε ποιο πτυχίο φτάνει και πώς το αποκτά, μπορεί να είναι πολύ διαφορετικός ο τρόπος, ανάλογα με το πανεπιστήμιο ή ανάλογα με τη σχολή», και εξήγησε ότι αυτό σημαίνει «και πτυχία πολλών μορφών, όχι μόνο τεχνικής, επαγγελματικής ή γενικής ή θεωρητικής εκπαίδευσης, αλλά και είδη πτυχίων, που μπορεί να είναι από τετραετή μέχρι μονοετή ή διετή, ανάλογα με τις ανάγκες».

«Αγοραίος μηχανισμός»

Η αξιωματική αντιπολίτευση πάντως, παρά την έκκληση της κ. Διαμαντοπούλου να μην πράξει και για την Παιδεία ό,τι έπραξε καταψηφίζοντας το Μνημόνιο, δήλωσε διά της Ελίζας Βόζεμπεργκ ότι το σύστημα που προτείνει η κυβέρνηση θέλει χρόνια για να εφαρμοστεί. Ο Συνασπισμός έκανε λόγο για «πρόγραμμα μετατροπής του δημόσιου ακαδημαϊκού πανεπιστημίου σε αγοραίο μηχανισμό παροχής υπηρεσιών κατάρτισης». Το ΚΚΕ έκανε λόγο για «ξεδιάντροπη είσοδο των επιχειρήσεων στην ανώτατη εκπαίδευση».

ΑΛΛΑΓΗ ΑΠΟ ΤΟ 2013

Η αλλαγή στο εξεταστικό σύστημα θα εφαρμοστεί το έτος 2013-14. Οι εξετάσεις θα γίνονται σε 4 μαθήματα.

Συμβούλια Διοίκησης στα πανεπιστήμια για να σταματήσουν οι συναλλαγές κάτω από το τραπέζι.

ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ λειτουργίας των Συμβουλίων Διοίκησης στα πορτογαλικά πανεπιστήμια περιέγραψε ο πορτογάλος υπουργός Επιστήμης, Ερευνας και Τεχνολογίας Ζοζέ Μαριάνο Γκάγκο. Η μαρτυρία του έχει βαρύνουσα σημασία καθώς παρόμοιο μοντέλο μεικτής διοίκησης προτείνει τώρα η κυβέρνηση και για τα ελληνικά ιδρύματα με στόχο, όπως τόνισαν τόσο ο Πρωθυπουργός όσο και η υπουργός Παιδείας, να σταματήσουν οι γνωστές σημερινές συναλλαγές «κάτω από το τραπέζι» για την ψήφο.

Ο κ. Γκάγκο ανήκει στους αρχιτέκτονες της αντίστοιχης πορτογαλικής μεταρρύθμισης στην Ανώτατη Εκπαίδευση που άρχισε το 2005 και έχει οδηγήσει, όπως είπε, τα ιδρύματα της χώρας του σε ανάκαμψη. Ο πορτογάλος υπουργός είπε πως στην αρχή ούτε ο ίδιος πίστευε ότι ο τρόπος της διακυβέρνησης των πανεπιστημίων θα αποδεικνυόταν από τα πλέον σημαντικά στοιχεία της μεταρρύθμισης. Μάλιστα πριν από τη μεταρρύθμιση ο τρόπος διοίκησης των πορτογαλικών ιδρυμάτων είχε μεγάλες ομοιότητες με τον δικό μας, ακόμη και στον τρόπο με τον οποίο γίνονταν οι συναλλαγές μεταξύ φοιτητών, πολιτικών και καθηγητών...

«Διαπραγματεύσεις»...

«Είχαμε ένα σύστημα απευθείας εκλογών όλων των φορέων και οι υποψήφιοι πρυτάνεις έπρεπε να διαπραγματεύονται με τα συντονιστικά όργανα του προσωπικού τι θα τους έδιναν αν εκλέγονταν. Επρεπε επίσης να διαπραγματεύονται με τις φοιτητικές οργανώσεις. Αυτό όμως σήμαινε ότι στα πανεπιστήμια συμμετείχαν και τα κόμματα και οι νεολαίες των κομμάτων κι έπρεπε να δουν τι θα πάρουν...» είπε και ανέλυσε τον νέο τρόπο διοίκησης που αποφασίστηκε:

Η μεταρρύθμιση.

«Τη διοίκηση ασκεί ένα συμβούλιο το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει από 15 έως 30 πρόσωπα. Στην περίπτωση των 15 μελών, 8 καθηγητές εκλέγονται από τους συναδέλφους τους και έχουν βεβαίως όλοι απαραιτήτως διδακτορικό, ένας φοιτητής και ένα απλό μέλος που εκλέγονται επίσης από τους συναδέλφους τους. Συμμετέχουν ακόμη και πέντε μέλη, τα οποία δεν έχουν σχέση με το πανεπιστήμιο. Το συμβούλιο εκλέγει έναν πρόεδρο, ο οποίος πρέπει να προέρχεται από αυτά τα πέντε μέλη, δηλαδή από το εξωτερικό κομμάτι του συμβουλίου, το οποίο έχει την αρμοδιότητα να παρέχει ανεξάρτητες συμβουλές σε θέματα όπως ο προϋπολογισμός και το πρόγραμμα του πανεπιστημίου. Το συμβούλιο εκλέγει τον πρύτανη, γεγονός που σημαίνει ότι οι διαδικασίες είναι πολύ διαφορετικές από μία τυπική πολιτική εκλογή. Οι υποψήφιοι παρουσιάζουν το πρόγραμμά τους και στη συνέχεια το συμβούλιο λειτουργεί ως επιτροπή επιλογής και ζητά από τους υποψηφίους να παρουσιάσουν τις απόψεις τους, συζητά μαζί τους. Συνήθως γίνονται ακροάσεις των υποψηφίων που είναι ανοικτές για το κοινό και ο υποψήφιος πρέπει να πείσει τα μέλη του συμβουλίου ότι θα είναι υπεύθυνος και θα φέρει την ευθύνη για το τι θα επακολουθήσει».


Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ, 27/09/2010



Καλωσήρθατε στην Career Planner!
clock  3:12 πμ - 26/9/2017